mandag den 18. juli 2011

Hurra!

I fredags skrev jeg, at jeg havde ondt i skroget.
Da havde jeg, i flere dage, taget en del smertestillende medicin.

Men her lørdag, søndag og i dag, har jeg heldigvis ikke haft betydelige smerter.

Det er fordi jeg har været meget flittig, med at lave øvelser, for at løsne op i musklerne - samt fordi jeg har sørget for at skifte stillinger og give mig selv lov til et hvil, når jeg har brug for det.
Jeg har selvfølgelig været lidt øm efter gymnastikken, men det er hurtigt gået væk igen.

Jeg har løsnet hele kroppen op to-tre gange om dagen, plus jeg har bevæget mig ind imellem, f.eks. lige strakt nakken ud til begge sider eller rullet lidt med skuldrene, engang imellem, når jeg kunne mærke der var optræk til stivhed i musklerne.

Det med at tage et hvil, er noget, jeg skal vænne mig til.

Jeg kan nemt blive meget optaget af en aktivitet, f.eks. af at sidde ved computeren, og så glemmer jeg tiden. Eller jeg farer rundt og gør rent, og det er også hårdt ved kroppen, fordi man strækker og bøjer sig så meget.
Mærkværdigvis får jeg både ondt, når jeg sidder for stille, og når jeg mosler for meget rundt.

Men jeg prøver at huske, at give mig selv en pause, inden jeg får ondt - selv om det er svært at ændre vaner.
Somme tider stiller jeg min mobil, og siger f.eks. klokken 14 skal jeg slukke min PC, lave nogle øvelser, og derefter bare slappe af, eller måske gå en tur.

Og det virker!!!
Det beviser bare, at det ikke nytter at være ligeglad med sin krop.
Den skal plejes, og gør man det ikke, så får man hurtigt problemer, hvis man har anlæg til det.
Det hjælper heller ikke noget, at sidde og have ondt af sig selv.
Så bliver smerter i kroppen hurtigt til smerter i sindet.

http://www.gigtforeningen.dk/.
På Gigtforeningens hjemmeside er der masser af gode råd om smertehåndtering (herunder medicin) samt ikke mindst noget om, hvordan man lever med sine smerter - samt en masse gode øvelser, for hele kroppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar