lørdag den 6. juli 2013

Somme tider er det OK at spørge...

... hvilket køn en person er, og hvilken seksuel orientering han/hun har.
Men det er aldrig OK at grine hysterisk, når man hører svaret.

Det er en gammel vits, men den dukkede op i min erindring i går.

Jeg fandt nemlig ud af, at min nye Facebook-veninde er transperson, og aktiv i interesseforeningen LGBT. 




Transperson:

Fællesbetegnelse om personer, hvis kønsidentitet eller kønsudtryk i større eller mindre grad ikke er i overensstemmelse med det køn, de blev tildelt ved fødslen.

At være transkønnet har ikke noget med seksuel orientering at gøre.

[Se også: Transkønnet. Transseksuel. Transvestit. Ved fødslen tildelte køn.]





Når jeg skriver om det, her på min blog, så er det fordi det var en aha-oplevelse for mig, at en så smuk kvinde kunne være født som dreng.
Man kan overhovedet ikke se det på hende, med mindre man har set billederne af hende som mand. 




Jeg troede at dét at være transperson, var noget helt andet, nemlig en seksuel tilfredsstillelse, ved at gå i dametøj.

Nu ved jeg, at det at være transperson, ikke handler om sex, men om identitet.
Det er altid rart, at lære noget nyt!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar