onsdag den 10. august 2011

Minder om morfar

I går kunne min morfar have været fyldt 81 år.
Men han døde i marts måned, fordi han havde en lungesygdom.

Men i stedet for at sørge, så tænker jeg på de gode oplevelser, jeg havde med ham.

Morfar var meget opfindsom og kreativ.
Lidt ligesom Jørgen Clevin var.

Derfor tænker jeg især på, når han tegnede for os.

Til fester lavede han somme tider en historie, hvor en tilskuer kom op og tegnede tre streger på en tavle. Så brugte han dem, til at illustrere historien. Han kunne få folks skæve streger til at blive til hvad som helst, og vi blev altid overraskede, fordi vi troede at tegningen ville komme til at forestille noget helt andet.

Jeg husker specielt den ferie jeg havde hos dem, sommeren før jeg skulle starte i skolen. Da lavede morfar en skattejagt for mig. Han fik deres rohdodendron buske til at virke som en spændende jungle, og jeg syntes det var meget spændende.

En anden gang fandt han på, at jeg skulle lave en tegnefilm, på en rulle papir, og den blev vist frem på et fjernsyn, som han havde lavet af en papkasse.

Sådan har jeg mange minder.
Men billedet af den syge, gamle mand i sengen, det findes ikke mere i min hukommelse.

Det er selvfølgeligt sørgmodigt, at han ikke er her mere, men han var alvorligt syg og havde det ikke godt mere. Mormor kalder det nådigt, at han fik fred.

Jeg er sikker på, at han hygger sig oppe i himmelen, som legeonkel for alle englebørnene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar