onsdag den 13. juli 2011

Hvorfor førtidspensionist?

Jeg er psykisk handicappet, idet jeg har to gennemgribende udviklingsforstyrrelser - de hedder ADHD og Aspergers syndrom.

Det medfører, at jeg bl.a. har svært ved at koncentrere mig, jeg er meget impulsiv, jeg er rastløs, og jeg har tusind tanker i hovedet på én gang - ligesom det også betyder at jeg har svært ved at forstå mine egne, og andres følelser. Jeg er dårlig til empati, altså til at sætte mig ind i hvordan folk tænker og har det, og derfor kommer jeg tit ud for misforståelser, og til tider pinlige situationer.

ADHD og Asperger medfører i sig selv almindeligvis ikke, at man bliver førtidspensionist.
Men jeg er så "heldig" at jeg også lider af periodiske depressioner og af generaliseret angst, og at mit energiniveau svinger meget.
Derfor er det meget forskelligt fra dag til dag, hvor meget jeg kan magte.

Jeg prøver at klare så meget som jeg kan selv, men jeg er dybt afhængig af professionel støtte.
Jeg har 16 timers individuel specialpædagogisk støtte om ugen, foruden at jeg kommer i et dagtilbud for psykisk handicappede, hvor jeg også har en kontaktpædagog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar