torsdag den 9. februar 2012

Kugledyner, pizzaer og "umulige" pædagoger


Jeg er blevet snottet, og mit hoved føles alt for stort og tungt.


Jeg er tror det er kugledynens skyld.
Ja, selvfølgelig ikke dynen i sig selv, men fordi det kan være koldt at ligge med den.
Derfor er det en god ide, at lægge et tæppe over dynen, og det glemte jeg i nat.



Jeg talte med en pædagog om emnet, for et stykke tid siden.
Hun yder omsorg for en voksen fyr med infantil autisme.

Da hun aldrig selv havde prøvet kugledynen vidste hun ikke, at man kunne blive kold, af at ligge med den.

Men hun var meget glad for jeg fortalte det --- for fyren har qua sin autisme stor mangel på forestillingsevne, og han kan jo ikke regne ud at han ikke må fryse, og derfor er det usandsynligt at han ville klage over det, eller selv løse problemet.



Men det går jo begge veje, når hun heller ikke kunne forestille sig situationen, så sig ikke at det kun er os autister, der har de problemer.
;-)


I mandags havde jeg samtale med min kontaktpædagog, og en anden autistisk gut kom ind med nogle penge, betaling for frokost pizzaer.
Pædagogen siger, uden at tænke "Tak, kan du ikke lige smide to ind i for mig?"


Da måtte jeg lave pokerfjæs, for jeg havde "lugtet" at den besked ville blive misforstået.
Fem minutter efter kom fyren ind igen og sagde bestemt: "Jeg betaler IKKE andres pizzaer!"

Da måtte jeg hjælpe med en konfliktløsning.
Pædagogen havde ikke lige forstået, at autisten troede han talte om penge og ikke om pizzaer, og at "smide ind" betød sætte pizza i ovnen...



Hermed kan vi konkludere, at autistisk og neurotypisk, kan være to så forskellige sprog, at der af og til er brug for en aspie til at oversætte.


Ikke for at prale, men det siges at jeg er en god tolk, og jeg elsker at kunne hjælpe andre!
:-D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar