fredag den 2. september 2011

Han er for sej!

Jeg underviser jo en autistisk fyr, i læsning, hver fredag.

Vi sad og så i avisen, hvor valget selvfølgelig var omtalt.

Han fortalte, at han ville stemme på en bestemt kandidat, og jeg sagde at han skulle huske at bede om hjælp til at sætte krydset, det rigtige sted. Det ville jo være surt at opdage bagefter, hvis han havde stemt på en forkert.

Vi var enige om, at det ville være lettere med billeder på stemmesedlerne - og straks spurgte min elev: "Kan vi ikke sige det til dem, inde i Folketinget?"
- Jo da, her var jo en oplagt mulighed for at skrive til en politiker med et relevant ønske = et konkret mål for en skriveøvelse.

Han fik udtrykt sit personlige ønske, men handlede ikke kun på dét.
Han evnede også at se at hvis man gjorde tingene lettere at forstå, så ville flere handicappede kunne stemme - og at det var vigtigt at man også hørte deres meninger.

Det er ret flot, at han har så stor indsigt - for det er som regel meget svært, eller umuligt, for en autist, at sætte sig ind i, hvad demokrati er og hvordan man tager del i det - og ikke mindst at forstå andre menneskers behov og ønsker.

Jeg synes det er så sejt, at han sendte den mail!
:-D

Næste fredag tror jeg vi skal se på nyhedstjenesten DR Ligetil - et nyhedssite, som DR har lavet til læsesvage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar